140 milyon yılda sadece 1 saniye sapan ‘atom saati’ geliştirildi

Yenilikçi Atom Saati Teknolojisi NIST-F4, Zamanı 140 Milyon Yıl Boyunca Yalnızca Bir Saniyede Kaybediyor

NIST-F4 adı verilen bu sezyum çeşme saati, mikrodalga ışını altında yükselip alçalan sezyum atomlarının hareketlerine dayanıyor. Bilim insanlarının açıklamasına göre, bu saat dinozorların yaşadığı 100 milyon yıl önce çalışmaya başlasaydı, bugün sadece bir saniyeden daha az sapma gösterirdi.

Yeni sistemin ayrıntıları Metrologia adlı bilimsel dergide yayımlandı. NIST-F4, 2025 Nisan ayı itibarıyla çalışır durumda ve Dünya Koordinatlı Zamanı (UTC) sistemine dahil olmak üzere onay sürecinden geçiyor. Dünya genelinde UTC’yi tanımlayan yaklaşık 450 saat bulunuyor.

NIST’in Zaman ve Frekans Bölümü Başkanı Liz Donley, bu sinyallerin günlük hayatta milyarlarca kez kullanıldığını belirtti. Donley, saatlerin sadece saatleri ayarlamak için değil, aynı zamanda trilyonlarca dolarlık elektronik finansal işlemleri zaman damgalamak için de kritik rol oynadığını söyledi.

NIST-F4, lazerle neredeyse mutlak sıfıra kadar soğutulan binlerce sezyum atomundan oluşan bir çeşme saati. İki lazer ışınıyla yukarı doğru fırlatılan atomlar, ardından kendi ağırlıklarıyla düşerken mikrodalga ışınına maruz kalıyor. Bu süreçte atomların saniyede 9.192.631.770 kez titreşmesi, uluslararası saniyenin tanımını oluşturuyor.

Ancak bu işlemi güvenilir hâle getirmek kolay değil. Bilim insanları, atomların titreşimlerini etkileyebilecek her türlü küçük gürültü kaynağını hesaba katmak zorundaydı. Bunlar arasında kuantum etkileşimleri, mikrodalga sızıntıları ve lazerlerin oluşturduğu elektromanyetik alanların bozulmaları yer alıyor.

NIST ekibi 2020 yılında bu saat üzerinde çalışmaya başladı. Kurumun ilk çeşme saati olan NIST-F1, restorasyon amacıyla devre dışı bırakıldıktan sonra, yeni nesil sistem için mikrodalga boşluğu sıfırdan inşa edildi.

NIST fizikçisi ve çalışmanın ilk yazarı Vladislav Gerginov, bu tür saatlerin değerlendirme sürecinin oldukça yavaş ve titiz yürütülmesi gerektiğini belirtti. Ekip, sistematik belirsizliği 2,2×10⁻¹⁶ seviyesine kadar düşürmeyi başardı. Bu, saatin yaklaşık 140 milyon yılda yalnızca bir saniye kaybetmesi anlamına geliyor.

NIST-F4, öncüsü NIST-F3 ile birlikte çalışacak. Yeni saat, zamanın yaklaşık yüzde 90’ında aktif olacak ve en az bir saatin her zaman çalışır durumda olması sağlanacak. Her iki saatten elde edilen veriler, UTC kalibrasyonu için BIPM’e düzenli olarak gönderilecek.

Related Posts

Black Ops 7 Gamescom’da tanıtıldı: Co-Op, Zombies modu ve yeni haritalar

Call of Duty: Black Ops 7, Gamescom’da duyurulan yeni fragmanıyla solo ve co-op kampanya, Zombies modu ve çok oyunculu haritalarıyla dikkat çekti. Çıkış tarihi, beta süreci ve tüm detaylar burada.

HP, OMEN ve HyperX serisini güncelledi: Yeni modeller, soğutma teknolojisi ve ses donanımları tanıtıldı

HP, yeni OMEN masaüstü bilgisayarları ve HyperX kulaklık-mikrofon serisiyle donanım geliştirmelerini duyurdu. AI destekli performans ve kişiselleştirme özellikleri dikkat çekiyor.

ATM kullanımında çoğu kişinin bilmediği 5 püf nokta

ATM’lerde hızlı, güvenli ve zahmetsiz işlem yapmanın yolları sandığınızdan daha basit. İşte çoğu kişinin bilmediği, bankacılık işlemlerini kolaylaştıracak 5 püf nokta…

Gece yarısı gelen telefonlara sakın ‘evet’ demeyin!

Kendini hakim, savcı ve polis gibi tanıtarak yapılan dolandırıcılık yöntemlerine bir yenisi daha eklendi. Dolandırıcılar 0850’li bir hat üzerinden özellikle gece saatlerinde vatandaşları arayıp sesli imzada kullanmak üzere, “Alo sesim geliyor mu?” sorusunu yöneltiyorlar. Soruya “evet” yanıtını veren vatandaşlar dolandırıcılık riskiyle karşı karşıya kalıyor.

Yeni DLSS güncellemeleriyle desteklenen oyunlar duyuruldu

DLSS 4 ve Çoklu Kare Oluşturma teknolojileri bu hafta Clair Obscur: Expedition 33, Dead Take ve Rune Factory: Guardians of Azuma gibi oyunlara geliyor. Ayrıca, yeni sürücü güncellemeleri ve sürpriz destekler de oyuncularla buluşuyor.

Xbox Game Pass gelir rekoru: Oyun ekosisteminde büyük sıçrama

Microsoft, Xbox Game Pass’in yıllık gelirde ilk kez yaklaşık 5 milyar dolara ulaştığını açıkladı. Game Pass başarısı, oyun gelirlerinde çift haneli büyümeyi beraberinde getirdi.